Text
The play is set in a mental hospital. The Marquis de Sade, who was locked up in the asylum of Charenton at the end of his life, stages Jean Marat‘s death during the French Revolution with the mentally ill inmates. It‘s about the differences between healthy and sick, up and down, poor and rich. Theatre group Monster Truck examines the thin line between madness and sanity with this drama. The production is part of the two-year project Irrsinn (insanity) in cooperation with NTGent.
What are you interested in the mentally ill?
Manuel Gerst: One of our previous works was the performance Genghis Khan with mentally handicapped people, which was about stigmatization and insinuation. We want to continue investigating these topics with the mentally ill: when does a depressive mood become a dangerous illness? Can one tell from a person’s look about his/her mental illness? Why am I more afraid of a schizophrenic than an autistic person?
How does the revolution come into play?
Sahar Rahimi: In the 1970s, the Sozialistische Patientenkollektiv (Socialist Patient Collective called for "making the disease a weapon" and "making society healthy" through a revolution. It is about the escape from closed institutions, which – according to new law drafts – are becoming more and more like state prisons.
What relevance does Peter Weiss have today?
Marcel Bugiel: We are interested in two aspects of Peter Weiss‘s text: the Marquis de Sade coined the concept of sadism, which implies a great power gap. Marat, in turn, stands for the revolution that wants to "revolutionize" the differences, no matter what the cost. From the point of view of dissolving hierarchies, levelling differences and abuse of power, not least in theatre, the text seems to us to be highly topical.
Many thanks to: Tugrul Arslanlar, Kai Hermann, Alice Meisberger, Miriam Michel, Gisela Pastoors, Maren Pleßer, Tanja Reifferscheidt, Lena Zänger
Information about the piece
- Marat / Sade
- Text: after Peter Weiss
- Director, Stage design, Costume design: Monster Truck
- With: Daniel Beisbart, Jörg Eiben, Rolf Fey, Manuel Gerst, Alexandra Kamulski, Ralf Kons, Roswitha Kons, Anne Nilson, Sahar Rahimi, Lino Reifferscheidt, Nicole Schnippenkötter, Sabine Schrader, Mark Schröppel, Sandra Siewert, Dasniya Sommer, Renate Stahl, Andreas Stebner, Lukas von der Lühe
- Premiere: 29.06.2019
Participants
- Director, Stage design, Costume design: Monster Truck
- Director, Stage design, Costume design: Monster Truck
- Dramaturgy: Tobias Staab
- Leiterin der Theatergruppe der Lebenshilfe im Zentrum Neue Wege: Ulrike Schweinitz
- production: ehrliche arbeit
- With: Daniel Beisbart, Jörg Eiben, Rolf Fey, Manuel Gerst, Alexandra Kamulski, Ralf Kons, Roswitha Kons, Anne Nilson, Sahar Rahimi, Lino Reifferscheidt, Nicole Schnippenkötter, Sabine Schrader, Mark Schröppel, Sandra Siewert, Dasniya Sommer, Renate Stahl, Andreas Stebner, Lukas von der Lühe
Images
Press reviews
Ein Abend, der staunen und frösteln lässt.
WAZ, Sven Westernströer
Der Abend irritiert zunächst, bringt am Ende aber einen anregend-aufklärenden Einblick in eine Welt, die gesunde Menschen meist lieber übersehen.
WDR 5 Scala, Martin Burkert
Wenn die Performerinnen und Performer zu Beginn aus dem Saal heraus auf die Bühne treten und sich dort in einer langen Reihe vor dem noch geschlossenen roten Samtvorhang aufstellen, werfen sie die Blicke auf das Publikum zurück. Sie fordern einen erst einmal dazu heraus, sie über ihr Äußeres, ihre Einschränkungen und Behinderungen, zu definieren. Man wird sich eines Voyeurismus bewusst, der Menschen willkürlich kategorisiert und damit zugleich abstempelt.
nachtkritik.de, Sascha Westphal
Im Zusammenspiel von Performern mit und ohne wahrnehmbares Handicap entstehen berührende Momente. Das ist hier nicht einfach ein Nebeneffekt, sondern integraler Bestandteil einer rundum überzeugenden Inszenierung, die es dem Zuschauer nicht immer leicht macht, aber in jedem Moment sinnliches Vergnügen bereitet.
Stadtspiegel Bochum
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Nathalie Memmer