Text
Love or madness? Revenge and ghosts on the stormy moors of England.
Kate Bush is to blame. Ever since her song Wuthering Heights, we have all been dreaming of the unrequited lovers Catherine and Heathcliff from Emily Brontë's outstanding novel. But wait: is it really love?
The novel that made the author immortal is a ghost story and melodrama, hard-hitting social realism and a psychological masterpiece. It tells how Catherine grows up with her brother Hindley and the foundling Heathcliff in a hard-hearted environment. She and Heathcliff become best friends, it could be a bond for life, but Catherine chooses Edgar Linton, the rich kid from the neighboring farm. Heathcliff runs away humiliated and returns three years later completely changed, with a relentless mission. Even Catherine's early death does not dissuade him. But Catherine also has a score to settle for eternity...
The novel is riddled with multiple tales of violence, violence against children, women, subordinates and those under their protection. Traumas are passed on, wounds do not close, victims become perpetrators and vice versa. A wildly rampant, ramified story in the rough winds of the English moors, full of haunted figures, emotional and economic legacies, extreme feelings, and in the middle of it all, the big question: What does it mean to be human?
Audio content
Information about the piece
- Sturmhöhe
- after Emily Brontë
- German by Wolfgang Schlüter
Stage version by Claudia Bossard - Director: Claudia Bossard
- With: Konstantin Bühler, Danai Chatzipetrou, Dominik Dos-Reis, Marius Huth, Victor IJdens, Nina Steils, Alexander Wertmann, Jing Xiang
- Place:
- Duration: approx. 3:30, one break
- Premiere: 07.03.2025
- Language: DE EN
Information about the performances
Hinweis: In der Aufführung kommen schnelle Lichtwechsel und laute Geräusche zum Einsatz. Wir weisen darauf hin, dass dies für sensorisch sensible Zuschauer*innen herausfordernd sein kann.
Performances
Participants
- Director: Claudia Bossard
- Director: Claudia Bossard
- Stage and Costume: Romy Springsguth
- Collaboration Stage: Yuni Hwang
- Light Design: Bernd Felder
- Video, Sound: Annalena Fröhlich
- Dramaturgy: Angela Obst
- Assistant director: Leonie Mevissen
- Assistant stage design: Ioana Isabela Voicu
- Assistant costume design: Una Güth
- Trainee director: Vanessa Stais
- Trainee costume design: Lilith Kürten
- Stage manager: Nora Köhler
- Prompter: Dr. Arian Schill
- Speech coaching: Roswitha Dierck
- Supertitle manager: Frank Hebenstreit / Anette Nierhoff
- Trainee Dramaturgy: Josephine Wolf
- Signal tower operator: Toni Mersch
- Nelly Dean: Danai Chatzipetrou
- Lockwood: Dominik Dos-Reis
- Heathcliff: Victor IJdens
- Catherine(s): Nina Steils
- Hindley Earnshaw: Alexander Wertmann
- Edgar Linton: Marius Huth
- Isabelle Linton: Jing Xiang
- Joseph, Arzt, Kaplan: Konstantin Bühler
Images
Press reviews
"Claudia Bossard nutzt die Vorlage für expressive Breitwand-Enthüllungen intensiver innerer Konflikte und kraftvoller äußerer Kämpfe – mit einem stark aufspielenden Ensemble. Dabei halten Bossard und die Darsteller:innen jedoch bewusst die Waage aus – erstaunlich klar nachvollziehbarer – Darstellung des Handlungsablaufs und intensiven Szenen des Innehaltens und Ausbreitens der extremen Befindlichkeiten. So entsteht in einer starken Mischung aus Distanz und Nähe zu den Figuren einer schrecklichen Familie ein breites Panorama, eine geradezu epische Dramatik."
Die deutsche Bühne, Detlev Baur
"Eine dringend notwendige Inszenierung."
Süddeutsche Zeitung, Egbert Tholl
"Obwohl Regisseurin Claudia Bossard sich keinen einfachen Stoff für die Bühne ausgesucht hat, setzt sie die Inszenierung wunderbar um. Trotz der komplexen Handlung und den manchmal schwer durchschaubaren Figurenkonstellationen, kann man da wirklich gut folgen – auch, wenn man den Roman nicht gelesen hat. Außerdem gelingt es dem Ensemble, trotz all dem Spaß und Witz, eine gute Balance zu den ernsteren Themen des Romans hereinzubringen."
WDR Westart, Amanda Andreas
Cooperations
Sponsored by Sparkasse Bochum

