Text
Ferrante's successful work meets Johan Simons' atmospheric theatre world.
The story of two friends, Elena and Lila, begins in Naples in the 1950s: in a poor neighbourhood where political currents and criminal influences collide. Both are exceptionally talented and fundamentally different. Elena, shy and hard-working, uses her intellectual power to have a better future. The non-conformist Lila rebels with courage and creativity against the violent oppression of men. They accompany each other through first loves, sexual experiences, motherhood and political struggles - always striving to be better than the other.
Meine geniale Freundin paints a vivid picture of Italy during the social and political upheavals of the 20th century. It is the true-life story of two women who always insist on determining their own lives - even if the price they have to pay is sometimes very high.
Audio content
Information about the piece
- Meine geniale Freundin
- based on the Neapolitan Saga by Elena Ferrante
- adaption by Koen Tachelet
- Director: Johan Simons
- With: Jele Brückner, Guy Clemens, William Cooper, Stacyian Jackson, Ole Lagerpusch, Karin Moog, Oliver Möller, Abenaa Prempeh, Jakob Schmidt
- Place:
- Duration: about. 6:00 hr., 3 parts, 2 breaks
- Premiere: 24.01.2025
- Language: DE EN
Information about the performances
Accompany Lenú and Lila on their journey of several hours (duration: approx. 6 hours) through the highs and lows of their friendship. Take on a variety of perspectives: During the course of the evening, you change seats and are sometimes in the auditorium, sometimes on stage (tickets booked in blocks A, B, C). If you book tickets in block D, you will remain in the auditorium for the entire performance. A small Italian snack (also vegan/vegetarian) awaits you during one of the two intermissions.
Note: Stroboscopic lighting effects are used
Performances
Video content
Participants
- Director: Johan Simons
- Director: Johan Simons
- Stage design: Wolfgang Menardi
- Costume design: Katrin Aschendorf
- Video design: Voxi Bärenklau
- Light design: Bernd Felder
- Soundtrack: Tristan Wulff
- Sounddesign: Will-Jan Pielage
- Dramaturgie, Mitarbeit Textfassung: Moritz Hannemann
- Assistant director: Linda Hecker
- Assistant stage design: Sascha Kühne
- Assistant costume design: Anna Holtkamp, Emma Ludwig
- Trainee director: Merit Briese
- Trainee costume design: Paula Neu, Bahar Piepelow
- Stage manager: Ulrike Schaper
- Prompter: Isabell Weiland
- Speech coaching: Roswitha Dierck
- Supertitle manager: Holger Rademacher, Anette Nierhoff, Leah Smead
- Elena Greco: Jele Brückner
- Raffaela Cerullo: Stacyian Jackson
- Stefano Carracci / Enzo Scanno / Alfonso Carracci: Guy Clemens
- Nino Sarratore: William Cooper
- Antonio Cappuccio / Franco Mari / Pietro Airota: Ole Lagerpusch
- Immacolata Greco / Nunzia Cerullo / Professoressa Galiani / Adele Airota / Guiseppina Peluso: Karin Moog
- Gigliola Spagnuolo / Mariarosa Airota / Nadia Galiani: Abenaa Prempeh
- Pasquale Peluso / Bruno Soccavo / Donato Sarratore: Oliver Möller
- Michele Solara / Das Viertel (il rione): Jakob Schmidt
Images

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz<

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz

© Jörg Brüggemann / Ostkreuz
Press reviews
Sechs Stunden lang fesseln Simons und sein Ensemble das Publikum mit ihrer Mischung aus Milieustudie und Gesellschaftspanorama, schicken es vom Parkett auf die Bühnenplätze oder umgekehrt, sorgen in zwei Pausen mit Wein und Pasta für frische Kräfte und projizieren das Bühnengeschehen auf eine Leinwand, auf der auch Ausschnitte italienischer Filmklassiker zu sehen sind, von De Sicas ‚Fahrraddieben‘ über Fellinis ‚Achteinhalb‘ bis zu Bertoluccis ‚1900‘. In solchen Momenten springt Simons, immer den heißen Atem der Vorlage im Nacken, leichtfüßig über alle Genregrenzen, und das Romanepos findet als Indoor-Straßentheater im Geist der Arte povera mit Hightech-Equipment seinen Weg auf die Bühne.
Frankfurter Allgemeine Zeitung, Hubert Spiegel
In drei Teilen wird "Meine geniale Freundin" im Schauspielhaus zu einem unvergleichlichen Erzähltheater voll inniger Augenblicke, komischer Figuren und heftiger Konflikte, die gesellschaftliche Milieus beschreiben. […] Viel Applaus für eine außerordentliche, begeisternde Leistung.
Westfälischer Anzeiger, Achim Lettmann
Es gibt riesigen Beifall fürs Ensemble und das Regieteam, ehe die Besucher reichlich erschöpft, aber auch beglückt aus dem Saal wanken. Großes Theater – und ein ausuferndes dazu.
Westdeutsche Allgemeine Zeitung, Sven Westernströer
Bei der Premiere von "Meine geniale Freundin" riss es die Besucher erst nach Mitternacht zum großen Schlussapplaus von den Sitzen. Da hatten sie mehr als sechs Stunden intensives Theater hinter sich. Es hat sich gelohnt, das zeigte der Blick in viele glückliche Gesichter.
Ruhr Nachrichten
,
Ronny von Wangenheim
Cooperations
powered by Brost-Stiftung

