Text
The Jewess of Toledo tells the legendary and fatal love story of the Christian King Alfonso of Castile with the beautiful Jewess Raquel. In the 12th century, the Christian princes of Europe are preparing a new crusade against Islam, which is also to conquer the Muslim cities of Spain. While the Jews in Spain are using their diplomatic and economic influence to secure peace, they are already being brutally persecuted throughout Europe. In Feuchtwanger's novel not only the interests, problems and world views of the three monotheistic religions collide, but also the devastating nature of (the holy) war, the chance for a dialogue across religions and the reverence for heroism. In this exciting intrigue of love, lust, betrayal and ambition, the questions of our time are constantly resonating.
This 1954 novel asks: what is a hero? Your answer today?
Johan Simons: When Lion Feuchtwanger, as a Jewish writer right after the Second World War, describes not only the ugliness of knighthood, but also its great appeal, then I find this astonishing and courageous and just as important for today. In the Netherlands, there is a debate as to whether streets named after questionable "heroes of the fatherland" should be renamed. In addition, prominent Dutch people with Surinam roots call for a stronger appreciation of the heroes of the black emancipation movement.
How does the story fit to Bochum?
Johan Simons: Feuchtwanger believed in a cross-religious and cross-ideological humanism based on the will to recognize the other in his/her vulnerability. This reminds me of the history of the first generations of miners who developed a strong solidarity across linguistic, cultural or religious differences.
Is this quality still available today?
Johan Simons: Yes. You can still feel this in the Ruhr area, although here too the society is polarizing. When I read in Feuchtwanger’s novel how a Jewish businessman, a Muslim doctor and a Christian priest seek a common connection, then I could say: it is unfashionable – but for this very reason so important for today.
Information about the piece
- Die Jüdin von Toledo
- after Lion Feuchtwanger
- Adaption by Koen Tachelet
- Director: Johan Simons
- With: Pierre Bokma, Jele Brückner, Guy Clemens, Dominik Dos-Reis, Anna Drexler, Gina Haller, Hanna Hilsdorf, Marius Huth, Michael Lippold, Veronika Nickl
- Duration: 3:00h, one break
- Premiere: 01.11.2018
- Language: German with English surtitles
Video content
Participants
- Director: Johan Simons
- Director: Johan Simons
- Translation: Uwe Dethier
- Stage design: Johannes Schütz
- Costume design: Greta Goiris
- Light design: Bernd Felder
- Dramaturgy: Koen Tachelet
- Jehuda Ibn Esra: Pierre Bokma
- Raquel: Hanna Hilsdorf
- Alfonso VIII.: Dominik Dos-Reis
- Leonor: Anna Drexler
- Rodrigue: Michael Lippold
- Musa / Amme Sa’ad / Kalif / Gesandter: Gina Haller
- Don Martin / De Castro: Guy Clemens
- Rabbi Tobia: Veronika Nickl
- Ephraim / Ellinor de Guienne: Jele Brückner
- Diego: Marius Huth
Images
Press reviews
Selten hat man ein so phantastisch zusammengesetztes Ensemble gesehen, bei dem alle mit gleichem Mut auftreten und doch höchst verschieden sind.
FAZ, Simon Strauß
Bochums neue Intendanz eröffnet mit einem triumphalen Ensemble-Abend und beweist, dass ein anderes Bühnenleben möglich ist.
FAZ, Simon Strauß
Johan Simons, dessen programmatischer Beginn in seinem Spiel-Sinn und in seiner Schwer-Kraft imponiert, erringt einen Sieg.
nachtkritik.de, Andreas Wilink
Ein Ensemble von ansteckender Energie.
Spiegel Online
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Anke Dürr
Die Zuschauer feiern ihren neuen Intendanten, sein Team und vor allem sein Ensemble mit langem, lautem Applaus.
Spiegel Online
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Anke Dürr
Die Schauspieler rennen, purzeln, fallen und knallen, ringen und rangeln, dass die Funken stieben und es kein Halten und keine Schonung (außer Knieschonern) gibt.
SZ
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Christine Dössel
Das ist das große Pfund, mit dem die Inszenierung wuchert: die unbändige Energie, mit der das neue Ensemble diese alte Geschichte erzählt, und zwar mit unverkennbar aktuellen politischen Bezügen und in sehr heutiger Aneignung und Anmutung.
SZ
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Christine Dössel
Am Ende begeisterter Applaus. Johan Simons hat mit der Jüdin von Toledo eine gelungene „Signatur“-Inszenierung vorgelegt, die zeigt, wie ernst es ihm ist mit seinem Vorhaben eines politischen, nach allen Seiten hin offenen Weltbürgertheaters.
SZ
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Christine Dössel
In der Adaption von Lion Feuchtwangers Die Jüdin von Toledo wird das Mittelalter zum Spiegel, in dem beängstigend klar die Züge der Gegenwart aufscheinen.
NZZ
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Bernd Noack
Es weht ein neuer Wind am Bochumer Schauspielhaus. Daran lässt die starke Eröffnungsinszenierung des neuen Intendanten Johan Simons keinen Zweifel.
Rheinische Post
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Max Kühlem
Mehr als dreieinhalb Stunden intellektuelle Herausforderung, die nicht lang wird. Großer Beifall.
Westfälischer Anzeiger
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Ralf Stiftel